Samenwerking

Column Samenwerking maakt van afval grondstof

Vandaag is de Internationale dag van de samenwerking. Nou is tegenwoordig elke dag wel de dag van ‘iets’ (ooit gehoord van de dag van de Systeembeheerder, Hepatitis-dag of de dag van de Blaasmuziek? Ze bestaan allemaal!), maar dit is er één waar ik veel mee heb. Persoonlijk, maar vooral vanuit mijn functie als directeur marketing bij SUEZ. Onze strategie is gestoeld op een aantal belangrijke pijlers waarvan co-creatie (samenwerking) er één is.

Wij geloven bij SUEZ in het principe dat afval waardevol is. Door afval in te zetten als nieuwe grondstof, sparen we grondstoffen van de aarde. Bij SUEZ noemen we dit de grondstoffenrevolutie. Maar zoals voor elke revolutie geldt: we kunnen het niet alleen. Samenwerking met onze klanten en partners is essentieel. Samen sta je sterk, 1 + 1 = 3, twee weten meer dan één; alle clichés zijn waar. Door de kracht van elke schakel in de keten te gebruiken, realiseren we maximaal waarde-behoud van grondstoffen.

SUEZ Annie de Loijer foto

Het begint bij beter scheiden van afval door jou en mij, maar ook door bedrijven en instellingen. Vervolgens zorgen we er bij SUEZ voor dat we het netjes inzamelen en sorteren, passen we samen met onze partners een zo’n hoogwaardig mogelijke recycling toe en brengen we beter recyclebare producten op de markt. Met de totale keten zorgen we ervoor dat we geen nieuwe grondstoffen hoeven te gebruiken. Samen met onze klanten bedenken we slimme manieren om anderen te inspireren ook bij te dragen aan goede afvalscheiding. Zo organiseren we samen met grote klanten afvalscheidingsprogramma’s voor hun medewerkers of studenten. Ook realiseren we, in co-creatie met klanten, innovatieve oplossingen om bijvoorbeeld voedselverspilling tegen te gaan of plastic te recyclen in nieuwe inzamelcontainers voor ziekenhuizen.

Alle stappen in de grondstoffenrevolutie tellen mee. Hoe groot of klein ook. Natuurlijk is dit soms lastig. Iedereen weet dat we allemaal moeten bijdragen aan een betere wereld. Dat de grondstoffen opraken. En toch denken we allemaal wel eens ‘ach, dat ene glazen potje bij het restafval, dat maakt niet zoveel uit’, om maar wat te noemen. Niets is zo ingewikkeld als het veranderen van gedrag. Hoe kun jij, met jouw bedrijf of instelling, bijdragen aan een duurzamere wereld en hoe past dat in je strategie en doelstellingen? Jij bent niet de enige met die vraag. En we helpen je graag!

Door onze samenwerking met partners en klanten uit te breiden en te verdiepen, kunnen we ook het begin van de keten aanpakken, recyclebare stromen realiseren en deze daadwerkelijk inzetten voor nieuwe producten. Met als ambitie dat over 5 jaar de meeste nieuwe plastic producten niet bestaan uit nieuwe grondstoffen zoals olie, maar uit hergebruikt plastic afval. Zo sluiten we de keten. Co-creatie is uiteraard geen doel op zich, maar moet iets toevoegen. Dat lukt alleen als beide partijen zich transparant en kwetsbaar durven op te stellen. Als vervolgens blijkt dat we het alleen toch beter kunnen, moeten we het vooral zelf blijven doen.

Toch leidt samenwerking meestal juist tot betere resultaten. En daar zijn we bij SUEZ steeds scherper op: wat levert het op? Niet alleen commercieel of materieel, maar juist als stap in de grondstoffenrevolutie. We kijken niet meer wie de beste partner is voor een stukje van de keten, maar wie de beste partner is voor de héle keten. Want samen, van consument en bedrijf, via inzameling en verwerking, maken we de grondstoffenrevolutie waar. Doe je mee?


Annie de Loijer (directeur Marketing)