Marktontwikkelingen
U kunt op ons rekenen
Wat gaat dit voor de markt betekenen?
Circulair | SUEZ Nederland
Credit: SUEZ Nederland

"Door de coronacrisis zien we grote verschuivingen in onze afvalstromen. We zien bijvoorbeeld een toename in ziekenhuisafval en huishoudelijk afval en een afname in bedrijfsafval. Dat is uitdagend, voor ons en onze partners....
Serge Flantua-Directeur Sales
Wat zien we in onze branche?
Door corona en de stikstofproblematiek zien we een volumedaling in het aanbod van bouw- en sloopafval (BSA). Dat heeft te maken met minder activiteit in de bouwsector en het bedrijfsleven. Er komt daarentegen meer BSA vrij bij particulieren. Veel mensen zijn thuis aan het klussen gegaan. Dit compenseert echter niet de daling die we zien bij bedrijven.
In 2021 verwachten we dat de verminderde activiteit in de bouwsector doorzet. Wij verwachten echter dat de stromen die vrijkomen uit BSA, zoals zeefzand, puin en hout in prijs zullen stijgen. De opbrengst van ferro en non-ferro metalen is door de coronacrisis erg onzeker geworden. Op dit moment is er sprake van flinke prijsdalingen. Dat betekent dat deze stromen veel minder opleveren dan voorheen. Of dit doorzet is lastig te voorspellen.
Wij houden op dit moment rekening met een verhoging van het poorttarief voor BSA rond €7,50 per ton.
Capaciteit
De inzameling en verwerking van gevaarlijk afval wordt uitsluitend gedaan door specifieke eindverwerkers die de juiste vergunningen beschikken. We maken gebruik van onze eigen verwerkingslocatie maar werken ook met externe en specifieke eindverwerkers.
Het komt steeds vaker voor dat een verwerker beperkte capaciteit beschikbaar heeft. De afgelopen twee jaar hebben verschillende verwerkers op volle capaciteit gedraaid en lassen nu onderhoudstops in om veiligheid te kunnen garanderen. Er is dus minder capaciteit beschikbaar en gevaarlijk afval mag maar beperkt worden opgeslagen.
Door hierop de anticiperen hebben we ons netwerk van geselecteerde verwerkers kunnen uitbreiden. Zo kunnen we veiligheid en continuïteit garanderen.
Dit betekent wel een redelijke en noodzakelijke kostenstijging om te zorgen dat wij een partnerschap kunnen aangaan met deze verwerkers. In een aantal gevallen betekent het meer transportkosten om ingezamelde volumes op een goede wijze te verdelen over meerdere partner eindverwerkers.
Zeer Zorgwerkende Stoffen (ZZS)
Het afgelopen jaar zijn we geconfronteerd met een aantal veranderingen zoals de afzet van PFAS/PFOS houdende stromen, voornamelijk in zand, slibben. Daarnaast geeft Chroom6 (CrVI) verontreiniging een probleem in de afzet van bepaalde stromen zoals straalmiddelen en reinigingsmiddelen. De concentraties die door bedrijven werden uitgestoten en/of afgevoerd via producten en/of afvalstoffen, zijn niet langer toegestaan. Wij verwachten de komende tijd aanscherpingen voor meer stromen in deze categorie
Veiligheid en brandpreventie
Wij herkennen zowel bij onze klanten als bij onze gevaarlijk afval bedrijven een toenemende druk op preventie van risico’s. Of dit nu een specifiek procesrisico betreft, de veiligheid van werken, het verlenen van een nieuwe vergunning, of specifieke brandpreventie, de maatschappij hanteert toenemend strenge eisen en voorwaarden.
Daarnaast herkennen we ook steeds meer specifieke (nieuwe) stromen met een bijzonder risicoprofiel. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende soorten Lithium batterijen en accu’s. De laatste jaren zijn we meer dan voldoende publicaties verschenen over een aantal branden binnen afvalbedrijven en transporteurs. Dit heeft weer als gevolg dat we verplicht worden om meer energie te steken in preventiemaatregelen, het separaat opslaan van dergelijke stoffen in specifieke opslagvoorzieningen. Daarnaast worden onze brandblussystemen beoordeeld op geschiktheid voor de bestrijding van dergelijke metaalbranden.
Samenvattend en voor zover wij op dit moment kunnen inschatten, verwachten we voor 2021 op basis van de reëel kostenontwikkelingen voor onze gevaarlijk afval services een gemiddelde indexatie van 3-5% ten opzichte van het prijsniveau 2020.
De prijs van hout staat onder druk. We zien daardoor een flinke daling in de aanvoer van hout dat normaal goed te recyclen is. Ook de hoeveelheid en de soort hout die naar onze afnemers gaat verandert. De coronacrisis zorgt ook voor minder vraag naar spaanplaat, omdat consumptie en bouw (met name buitenland) wat inzakken. Een ander aspect dat meespeelt is de schorskever, die met name in bossen in Zuid-Duitsland actief is. Daardoor komt er meer vers hout op de markt, dat de vraag naar gerecycled hout verdringt.
Voor afvalhout is het dus minder makkelijk goede afzet te vinden, wat dus zorgt dat de prijs om hout te verwerken omhooggaat.
Als we iets verder vooruit kijken, zien we dat de subsidies van de Duitse Bio Energiecentrales wordt afgebouwd, hierdoor zal een nieuw prijsevenwicht gaan ontstaan. Hoe groot dit effect zal zijn, is lastig te voorspellen. SUEZ probeert haar portefeuille hout zoveel mogelijk naar hergebruik (zoals Spaanplaat en Greenblocks) af te zetten en minder naar energie outlets.
Wij houden op dit moment rekening met een verhoging van het poorttarief voor afvalhout van ongeveer €5 per ton.
Of deze prijsdaling doorzet is lastig te voorspellen. Daarom adviseren we om rekening te houden met de actuele lage prijsniveaus.
Veel bedrijven sluiten tijdelijk of werken door op halve kracht. Daardoor zal de hoeveelheid papier afnemen. Retail, automotive, luchtvaart en de bloemenexport liggen op dit moment hebben minder vraag naar karton. We hebben vanuit SUEZ aan onze Europese verwerkers aangegeven dat ze voorrang krijgen bij het verwerken van papier. Zo kunnen deze fabrieken operationeel blijven en dragen wij hier ons steentje in bij.. Er lijkt op dit moment een redelijk evenwichtige markt te bestaan, we verwachten stabiele prijsniveaus op en net wat lager niveau..
Afgelopen maanden zijn er bovendien veel minder producten gemaakt en verscheept naar Europa. Daardoor zijn er minder containers voor het verschepen van grondstoffen beschikbaar, waardoor ook de transportprijzen hoog zijn. Ook dit heeft effect op de kunststofprijzen.
Folies van goede, transparante en schone kwaliteit vinden hun weg naar verwerkers in Europa die het recyclen. Andere folies blijven lastig af te zetten, zeker voor hoogwaardige toepassingen.
We verwachten wel dat de verwerkingsprijs voor harde plastics met €25 per ton verhoogd wordt door de verminderde vraag
In juli 2020 zei staatssecretaris Van Veldhoven dat er hoop is dat er een Europese verplichting aankomt voor het gebruik van plasticrecyclaat. Dit zou de markt van plastic recycling enorm helpen, maar zal op heel korte termijn weinig effect hebben
Daarnaast hebben we te maken met de importheffing die is ingevoerd en voor minder import zorgt. Hierdoor is er iets meer capaciteit. Aan de andere kant wordt het verbranden van afval door overheidsbeleid duurder gemaakt. We verwachten minimaal een inflatiecorrectie op de verbrandingsheffing en ook de, op Prinsjesdag verwachte aankondiging van de CO2-heffing op het verbranden van afval, zal een prijsopdrijvend effect hebben. We adviseren rekening te houden met 5% kostenstijging voor brandbaar restafval. Op termijn zal door de eerder beschreven CO2 heffing een sterk kosten opdrijvend effect hebben.