Onze strategie: de wereldleider worden op het gebied van milieu services
Samen vormgeven aan een duurzame wereld, nu
Het strategisch plan "SUEZ 2030" heeft tot doel de Groep te positioneren ten opzichte van de kansen en uitdagingen van het komende decennium en bijdragen te versnellen.
We werken samen in een snel veranderende wereld die nu vraagt om concrete actie om samen te zorgen voor een duurzame wereld.
We voorzien ontwikkeling van de circulaire economie, de opkomst van nieuwe modellen, een toename van de regelgeving en een toenemend bewustzijn bij de burgers voor de klimaatcrisis en de achteruitgang van het milieu.
Voor de ontwikkeling van SUEZ 2030 hebben we 75 wereldwijde trends geïdentificeerd en geanalyseerd die tegen 2030 een impact kunnen hebben op onze markten, waaronder vijf trends die de toekomst van onze bedrijven zullen bepalen:
Groeiende zorg voor de gezondheid en het welzijn van de consumenten in de ontwikkelde landen, met name de "Millennials".
In 2018 namen meer dan 1,6 miljoen werknemers wereldwijd deel aan gezondheids- en welzijnsprogramma's. Deze zorg is vooral dringend bij de Millennials, mensen die in de jaren tachtig en begin jaren negentig zijn geboren, in dezelfde periode als de opkomst van de digitale technologie.
In veel ontwikkelde landen leidt de opkomst van sociale, ecologische en ethische zorgen binnen deze generatie tot nieuwe consumptiepatronen en gedragingen, die verantwoordelijker en veeleisender zijn voor het welzijn en gezondheidskwesties (~90% van de consumenten is bereid een premie te betalen voor gezondere voedingsmiddelen volgens Nielsen's Global Health & Wellness-onderzoek dat in 2015 is gepubliceerd).
Grotere behoefte aan diensten met een toegevoegde waarde voor het milieu vanuit de industrie
Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan duurzaamheid en ethische inkoopeisen als manier om risico's te beperken en merkperceptie te verhogen. Klanten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid, transparantie en sociale verantwoordelijkheid, die de merkwaarde en reputatie direct beïnvloeden (~70% van de wereldwijde klanten is bereid om premies te betalen voor duurzame goederen).
Als gevolg hiervan is duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid een steeds belangrijkere taak van het management en dit kan leiden tot een toename van de rapportage- en verantwoordingskosten (vanaf 2017 heeft 43% van de Fortune 500-bedrijven doelstellingen voor hernieuwbare of duurzame energie vastgesteld).
Verbeterde milieu- en veiligheidsregelgeving wereldwijd
Onder druk van de publieke opinie maken regeringen en regelgevers over de hele wereld zich zorgen over het welzijn van hun bevolking en de toestand van de aarde. Zij hebben voortdurend regelgeving uitgebreid om de levensomstandigheden voor toekomstige generaties veilig te stellen en te verbeteren (zo stelt de EU hogere eisen aan de energie-efficiëntie op de markt door bijvoorbeeld te eisen dat nieuwe gebouwen tegen 2020 energieneutraal zijn).
Verstedelijking in opkomende markten, de belangrijkste groeimotor (vooral middelgrote steden)
In 2030 zal 50% van de megasteden in de wereld zich in opkomende landen bevinden. Deze verstedelijking is met name gebaseerd op de opkomst van de middenklasse en vormt een uitdaging op het gebied van infrastructuur en milieu.
In dezelfde delen van de wereld maken ook middelgrote steden een duurzame groei door. Als noodzakelijke vervolgstap in de ontwikkeling zijn forse investeringen in infrastructuur, verstedelijking en aanverwante diensten nodig.
Er is dringend behoefte aan analyse van big data en aangesloten apparatuur die een beter inzicht geven in zakelijke mogelijkheden.
In 2019 bedraagt het aantal aangesloten apparaten in de wereld meer dan 26 miljard; volgend jaar zullen dat er meer dan 30 miljard zijn. Al deze informatiebronnen genereren een enorme hoeveelheid informatie en gegevens, met name klant gerelateerde informatie.
In onze markten zijn analyses de sleutel tot het verfijnen van onze beslissingen, het aanbieden van innovatieve diensten en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden die onze groei zullen stimuleren.
.

We hebben besloten de strategie van de Groep te herpositioneren, op basis van de jarenlange reputatie van SUEZ, haar geavanceerde technologieën en haar expertise op het gebied van duurzame ontwikkeling. We zullen ons aanpassen aan onze veranderende markten en vanaf vandaag zullen we bijdragen om te voldoen aan de behoeften van het milieu, terwijl we ook de waarde die we voor onze stakeholders creëren, al in 2021 verhogen.
Bertrand Camus , CEO van SUEZ
Om het voorkeurs bedrijf van onze klanten te zijn, met een portfolio van 100% duurzame oplossingen
Onze strategie is erop gericht om ongekende en effectieve oplossingen te bieden die onze klanten helpen om meer concurrerend te worden en, meer wereldwijd, het verschil te maken.
SUEZ wil zich onderscheiden als de eerste keuze van haar klanten in de industrie en de lokale overheid, en van de burgers, om samen de grootste uitdagingen van de aarde aan te gaan: de klimaatcrisis, de bescherming en het herstel van onze natuurlijke rijkdommen, de gezondheid en de kwaliteit van het leven.
Wij willen onze klanten een portefeuille van oplossingen met een hoge toegevoegde waarde bieden die 100% duurzaam zijn en die het verschil zullen maken, dankzij hun positieve impact op de gezondheid, de levenskwaliteit, het milieu en het klimaat.
Gezondheid en levenskwaliteit: toegang tot water en de behandeling van afvalwater, waterkwaliteit, de behandeling van microverontreinigingen, afvalbeheer en smart cities.
Een positieve impact op het klimaat: versterking van de veerkracht in reactie op de klimaatcrisis (preventie van overstromingen, voorspellingssystemen), gerecycleerde en groene producten, groene energie en chemicaliën, het afvangen van broeikasgassen.
Zero waste: innovatieve inzamelingsprogramma's voor slimme steden, ecodesign en milieuvriendelijke materialen voor de industrie, en hergebruik.
100% circulair: "100% hergebruik" fabrieken, prioritaire stromen van biomassa, bio-afval, voedingsmiddelen en kunststoffen, de promotie van innovatieve recycling.
Totale traceerbaarheid van de effecten: slimme oplossingen voor een duurzame waterkwaliteit ten gunste van de gezondheid en het milieu, traceerbaarheidsdiensten, ecologische accreditatie en certificeringen, controle van de lucht- en waterkwaliteit.
Voor onze klanten heeft deze nieuwe waardepropositie tot doel:
- Onze industriële klanten te helpen hun stappenplannen te volgen, met een prestatiegericht en geïntegreerd aanbod, en tegelijkertijd hun industriële processen duurzaam te beveiligen.
- Steden en lokale overheden te helpen om hun milieutransitie te maken, dankzij slimme en digitale oplossingen.
- De burgers gemakkelijker toegang geven tot duurzame consumptie door betaalbare oplossingen te bieden.

Vanaf vandaag verhoogt SUEZ haar ambities op het gebied van duurzame ontwikkeling voor 2030. 100% van onze oplossingen zal duurzaam zijn. Met onze oplossingen kunnen onze klanten de productie van ongeveer 20 miljoen ton CO2 per jaar vermijden. We zijn ook gecommitteerd aan, en in lijn met, de doelstelling van het IPCC om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. De SUEZ Groep zal tegen 2050 een neutrale CO2-impact hebben.
Bertrand Camus , CEO van SUEZ
Onze transformatiestrategie is gebaseerd op drie pijlers
Dankzij onze sterke punten (technologie, knowhow, getalenteerde mensen en een uitstekende reputatie) zal onze Groep selectiever groeien, met versimpelde operationele processen en de hernieuwde inzet van onze teams, gebaseerd op hun passie voor het milieu.
De "Shaping SUEZ 2030" is gebaseerd op drie strategische pijlers die vanaf 2021 waarde creëren voor al onze stakeholders.
Selectiviteit
Door ons te richten op selectieve groei willen we onze sterke capaciteit om te innoveren in Europa verder uitbouwen en, in al de sectoren waarin we actief zijn, onze ontwikkeling versnellen op de gebieden waar we de meest veelbelovende kansen hebben geïdentificeerd:
- Internationale markten: we zijn van plan onze activiteiten te laten groeien in een aantal landen, waar we onze wereldwijde waarde propositie zullen inzetten en onze investeringen in innovatieve diensten zullen opvoeren. We willen ook groeien op markten waar de behoefte aan milieu-infrastructuren sterk toeneemt. Onze ambitie is om 60% van onze inkomsten te genereren op internationale markten.
- Industriële klanten: we willen onze groei versnellen op vijf belangrijke, snelgroeiende markten, met een prioriteit die gericht is op activiteiten met een hoge toegevoegde waarde die gebruik maken van onze onderscheidende portfolio van oplossingen. Dankzij onze partnerships met onze industriële klanten kunnen we gepersonaliseerde en geïntegreerde oplossingen aanbieden die hen helpen om hun stappenplan voor duurzame ontwikkeling te volgen. Onze ambitie is om 50% van onze inkomsten te genereren met industriële klanten.
- Data-gedreven technologieën en oplossingen: we doen een beroep op eigen technologieën en innovatie om slimme en milieuvriendelijke oplossingen op wereldwijde schaal te ontwikkelen en te implementeren. We zullen ook nieuwe activiteiten met een hoog potentieel en een lage kapitaalintensiteit ontwikkelen, zoals het beheer van de luchtkwaliteit en slimme landbouw. Onze ambitie is om 30% van onze inkomsten te genereren in data gestuurde technologieën en oplossingen.
Versimpeling
We gaan een gedecentraliseerde en wendbaar SUEZ bouwen die dicht bij haar klanten staat.
Deze nieuwe organisatie zal bestaan uit:
- De versimpeling en optimalisatie van onze industriële processen die onze operationele prestaties zullen verbeteren en onze investeringen in innovatie aanzienlijk zullen verhogen.
Ons doel is onze investeringen in R&D, innovatie en digitale technologie tegen 2023 met 50% te verhogen. - Een eenvoudigere en efficiëntere organisatie, met een kleiner aantal Business Units en een gedecentraliseerd besluitvormingsproces dat beter beantwoordt aan de behoeften van onze klanten.
De operationele BU's, die meer verantwoordelijkheden hebben en dicht bij onze klanten staan, zullen worden ondersteund door drie 'centra of excellence' op het gebied van marketing, knowhow en prestaties, digitale technologie en innovatie.
De operationele BU's zullen worden georganiseerd in zes grote regio's (Frankrijk, Noord-Europa, Zuid-Europa en Latijns-Amerika, Noord-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Centraal-Azië en Azië-Pacific), plus twee wereldwijde business units (Watertechnologieën & -oplossingen, Milieu en Digitale oplossingen).
Betrokkenheid
Het succes van SUEZ 2030 hangt af van het benutten van de energie en de expertise van onze medewerkers, om aan de behoeften van onze klanten en partners te voldoen.
De combinatie van onze nieuwe waarden - passie voor het milieu, zorg voor onze klanten, respect en teamgeest - en een cultuur die onze overwinningsmentaliteit omarmt, zal de grote veranderingen die ons strategisch plan wil bewerkstelligen, ondersteunen.
Om onze klanten de hoogste expertise niveau's te kunnen bieden, zal ons personeelsbeleid erop gericht zijn het talent, het leiderschap en de vaardigheden van onze medewerkers in de hele Groep verder te bevorderen. |
We zullen ook Centra of Excellence oprichten op de opkomende markten, die de differentiërende capaciteiten bieden die nodig zijn om de specifieke problemen van onze klanten aan te pakken.
"Shaping SUEZ 2030" zal worden ingezet in de drie bedrijfssegmenten van SUEZ wereldwijd: "Water", waaronder alle wereldwijde activiteiten van SUEZ op het gebied van "gemeentelijk water"; "Recycling en Recovery", waaronder alle activiteiten op het gebied van de verwerking van niet-gevaarlijk afval voor lokale overheden, de industrie en het bedrijfsleven vallen; "Milieutechnologie & -oplossingen", waaronder Watertechnologie & -oplossingen, gevaarlijk afval en specifieke milieuoplossingen voor industriële klanten en lokale overheden vallen.

In de komende vier jaar zullen we de Groep op elk niveau transformeren en de eerste resultaten van deze acties zullen al in 2021 worden bereikt. Dankzij de totale inzet en steun van iedereen bij SUEZ hebben we een ambitieus, robuust en spannend plan kunnen opstellen, dat onmiddellijk zal worden ingezet. Het succes van SUEZ 2030 hangt af van het benutten van de energie en de expertise van onze medewerkers, om zo tegemoet te komen aan de behoeften van onze klanten en onze partners.
Bertrand Camus , CEO van SUEZ